HACI BEKTAŞ-I VELİ'den MAKALAT.....



''Ayağa kalkarsan hizmet kastiyle kalk, eğer konuşacak olursan hikmetle konuş, oturacağın zaman hürmetle otur''

''Her insanın üç yoldaşı vardır. Sabır, kanaat ve arlanmak... ''

''Eğer daim cennette olmayı istersen, herkesle dost ol ve kin tutma. Gerçek derviş odur ki, kimseyi rencide etmez. Ve civan mert odur ki, kırılmaya müstahak olanı kırmaz... ''

''Benim üç iyi dostum vardır. Ben ölünce biri evde kalır, biri yolda kalır, ve biride benimle gelir. Evda kalan maldır. Yolda kalan hısımlarımdır. Ve benimle gelen iyiliğimdir... ''



Hak Teala,İblis'e sordu

-Niçin Adem'e secde etmedin? O zaman İblis şöyle cevap verdi :
-Beni ateşden onu çamurdan yarattın.

Yani ''Sen beni ateşden,onu toprakdan yarattın.Bu yüzden benim terkibim ulvi , toprak ise sulfidir.Ben yaratılışda ondan yüceyim bu nedenle Adem'e secde etmedim.

Kendine güvendi ve gururlandı.Hak teala da onu dergahından kovdu.Önceleri Allah'a yakın iken adı Haris'ti sonra mahrum , şaşkın ve melun oldu.Adı da şeytan iblis oldu.

Ondan sonra Hak Subhanehu Teala buyurdu:
-Ya Adem ! Yukarı Bak !
Bunu üzerine Hz.Adem yukarı baktı.Arşta şu yazıyı gördü.
''La ilahe illallah Muhammeden resulullah''

Hz.Adem yazıyı gördü ve şöyle dedi
-İlahi Seyyid ve Mevlam! illallah senin birliğindir , ya muhammed kimin adıdır ?

O ezeli ve ebedi olan Allah buyurdu ki;
-Ya Adem ! O , benim habibimin adıdır ki,senin oğlundur
Hz.Adem çok mutlu oldu ve şükretti.

Ondan sonra Hz.Adem,sağ yanına baktı,üç güzel şahıs gördü ve dedi:
-Adınız nedir ve makamınız nedir?

Birisi cevap verdi:
-Adım akıldır ve makamım başta,beyindedir.
Diğeri şöyle cevap verdi
-Adım utanma ve hayadır makamım yüzdedir.
Bir diğeri ise şöyle cevap verdi:
-Adım ilimdir ve makamım göğüsdedir.


Hz.Adem
-Gelin şimdi, yerli yerinize girin , dedi.
O saat üçü de yerlerine girdiler.Hz.Adem de rahatladı.

Sonra sol tarafına baktı,üç şahıs gördü ve ürkerek şöyle dedi.
-Adınız nedir ve makamınız neresidir ? Ne uğursuz kavimsiniz.


Onlardan birisi şöyle cevap verdi:
-Adım öfkedir ve makamım başta , beyindedir.
Hz.Adem
-Baş , akılın yeridir , senin başda yerin yokdur , dedi.
O şahs - Ben gelince akıl gideri , dedi.


Diğer şahıs şöyle dedi
-Adım açgözlülüktür ve makamım yüzdedir.
Hz.Adem
-Yüz utanma ve hayanın yeridir;senin yüzde yerin yoktur
O vakit şahıs
-Ben gelince Utanma ve Haya gider,dedi.

Bir diğer şahıs ise:
-Adım hasettir ve makamım göğüsdedir,dedi.
Hz.Adem
-Göğüs,ilim yeridir ; senin göğüsde yerin yoktur dedi
O şahıs:
-Ben gelince İlim Gider, dedi.

''İki nesne en büyüktür: Bilgi ve yumuşaklık. Bilgi ile doğruya yol görünür, yumuşaklık ile insanlara katlanılır ''

''En büyük kerâmet çalışmaktır''

''İnsanın cemâli sözünün güzelliğidir (İnsan iyi sözlüyse güzeldir, kötü
sözlüyse çirkindir''

''Sen seni bilirsen yüzün Hüdâ'dır; sen seni bilmezsen, Hak senden
cüdâdır (ayrıdır)''




0 Comments: